• 0

Het effect van aromachologie en de geur op je geest en je lichaam

De aromachologie is een vrij nieuwe wetenschap die bestudeert hoe bepaalde geuren je geest en je lichaam beïnvloeden. Wat je ruikt, heeft op de mens veel meer invloed dan over het algemeen werd aangenomen. Zo associeert het menselijk brein geuren met bepaalde herinneringen. Door het waarnemen van een specifieke geur kun je je een gebeurtenis van vele jaren geleden terug herinneren en dezelfde emoties ervaren als toen.

Invloed op het menselijk gedrag

Uit studies blijkt dat maar liefst 75% van de emoties die je ervaart, wordt bepaald door wat je ruikt. Omdat emoties je gedrag sturen, heeft geur dus een niet te onderschatten invloed op de manier waarop je je gedraagt. Je reukzin is je sterkst ontwikkelde zintuig. Ruik je bijvoorbeeld het heerlijke aroma van vers gebak? De kans is groot dat je het water in de mond krijgt en toch die bakkerij binnenstapt om een gebakje te kopen. Denk dan maar eens aan de effecten die geur kan hebben op jouw klanten of medewerkers. Met de juiste geur breng je ze één stap dichter naar gewenst gedrag. 

Gerelateerd: Waarom de juiste geur belangrijk is op de werkvloer.

Geur en marketing

In de commerciële wereld heeft men al langer door dat het verspreiden van een bepaald luchtje mensen kan aanzetten tot het kopen van bepaalde producten. De geur van leer wordt geassocieerd met dure producten en kan mensen aansporen om dure auto’s te kopen. De geuren van vers brood, gebakken friet, zoete chocolade: ze zetten je allemaal aan tot het kopen van deze etenswaren. In kringloopwinkels zorgt men ervoor dat er in de winkel een frisse huisgeur hangt. Zo associëren bezoekers de producten in de winkel sneller met een propere en huiselijke sfeer, waardoor ze sneller een aankoop zullen doen. Klinkt simpel, maar je moet wel goed nadenken over wat jij precies wil bereiken. 

Welke geur geeft welk gevoel?

Een bepaalde geur zal bij elke persoon een andere herinnering oproepen, positief of negatief. Het is dus moeilijk te voorspellen welke geur welke emotie gaat oproepen bij mensen. Toch kan men over het algemeen wel bepaalde effecten aan sommige aroma’s linken:

  • Voor een rustgevend effect gebruik je best lavendel, vanille, witte lotus, jasmijn en kamille – zoals Sweet Dreams
  • Mirre, pepermunt, lotus, ceder en koffie hebben een opwekkende invloed – zoals Coffee
  • Rozemarijn, eucalyptus, magnolia, muskus en mandarijn werken activerend – zoals Lime Spark

Op zoek naar meer energie en minder vermoeidheid?

In Japanse bedrijven wordt de geur van bloemen gebruikt om de werknemers geconcentreerder te laten werken. Met citrusgeur wekken ze ‘s morgens de werknemers en met houtgeur verdrijven ze ‘s avonds de vermoeidheid.

Ben je ook geïnteresseerd in de effecten die aroma’s op mensen hebben?

Maak kennis met de producten van Purefragrance.be